CURS: Corporate Social Responsability and Sustainability

07-06-2015

Departamentul de Relații Internaționale și Studii Europene l-a avut ca invitat în perioada 27-28 mai pe profesorul LUTZ MICHAEL BÜCHNER, director executiv al Institutului European pentru Muncă și Relații Industriale și consultant pentru European Works Council al Deutche Telekom Group. Cu această ocazie, domnia sa a susținut un curs cu tema  „CORPORATE SOCIAL RESPONSABILITY AND SUSTAINABILITY” pentru studenții programelor de licență și masterat gestionate de departament. Aceștia au avut ocazia să cunoască noi modalități prin care firmele contemporane, indiferent de dimensiunile lor, pot face față cu succes provocărilor unor piețe din ce în ce mai globalizate.

Într-un mediu de afaceri conectat la fluxurile mondiale de capital uman și financiar, termeni ca shareholder value, financial crisis, turbo capitalism, fair products, risk management, management compensation, compliance management, employer branding, apar din ce în ce mai des în rapoartele de activitate ale marilor corporații și fac parte din strategiile de guvernare corporatistă responsabilă. Toți acești factori „soft” de creștere a competitivității, în fapt, componente ale corporate social responsability (CSR), sunt indicatori utilizați de marile agenții de rating în momentul în care realizează clasamentul firmelor.

În același context, OECD și Organizația Internațională a Muncii au creat un cadru instituțional pentru CSR, subiect discutat intens și la nivel european, încă din momentul adoptării Strategiei de la Lisabona (2000). Definit în Cartea Verde a Comisiei Europene (2001), CSR este un „concept prin intermediul căruia companiile integrează voluntar obiective sociale și de mediu în strategiile proprii de dezvoltare, în modul de desfășurare a afacerilor și în interacțiunea cu părțile interesate”. Comunicatul Comisiei referitor la CSR, publicat un an mai târziu, evidențiază contribuția mediului de afaceri la dezvoltarea sustenabilă a Uniunii Europene, iar în 2006 Alianța Europeană pentru CSR este lansată ca o inițiativă comună a Comisiei Europene și a comunității de afaceri. În octombrie 2011 este emis Comunicatul Comisiei către Parlam
entul European, Consiliul European, Comitetul Economic și Social și Comitetul Regiunilor,
prin care este reînnoită strategia Uniunii Europene referitoare la CSR. Alături de aceste instituții internaționale, funcționează și câteva platforme CSR, una dintre acestea fiind alcătuită din 75 de corporații multinaționale și 25 de organizații partenere, care au ca scop integrarea principiilor CSR în modul în care își conduc afacerile.

Cursul a oferit studenților orădeni prilejul de a se familiariza cu principiile care stau la baza CSR, dar și cu particularitățile implementării acestora în legislația națională sau în strategiile de management ale oricărei firme. Studiile de caz, prezentate de profesorul Büchner, au surprins aceste aspecte în țările dezvoltate din Europa de Vest și în cele aflate în dezvoltare din partea Central – Estică și Estică a continentului. Cunoștințele teoretice (modalități moderne de conducere a afacerilor, coduri industriale sau corporatiste, valori sociale și ecologice europene) au fost completate de o serie de activități practice, care s-au încheiat cu susținerea unor proiecte generatoare de dezbateri intense și cu acordarea certificatelor de atestare a competențelor și abilităților dobândite (în domeniul eticii în afaceri, responsabilității sociale și corporatiste, dialogului social și relaționării cu comunitățile locale).

Aprecierile pozitive primite din partea profesorului Büchner ne încurajează să extindem această activitate prin atragerea și a altor actori locali sau regionali interesați de corporate social responsability, cum este cazul mediului de afaceri, al autorităților și ONG-urilor din zonă.

321